Hoppa till innehåll

”Det finns inte någon plats för

oseriösa aktörer i svensk skola”

Almega Utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck har lovat att friskolorna ska städa på vår egen bakgård. Nu har Almega Utbildning antagit en ny uppförandekod och fattat beslut om att tillsätta ett nyinrättat etiskt råd. Rådet leds av professor Lotta Lerwall.

Almega Utbildning, arbetsgivar- och branschorganisation för Sveriges fristående skolor och förskolor har antagit en ny uppförandekod. Den omfattar alla medlemmar i Almega Utbildning och därmed en stor andel av Sveriges friskolor och fristående förskolor.

– Vi ska leva upp till en högre standard, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega Utbildning.

Uppförandekoden börjar gälla från och med den 1 juli 2025. Fram till dess gäller våra gamla etiska riktlinjer.

Almega Utbildning kommer också att tillsätta ett etiskt råd som ska överse hur medlemsföretagen följer uppförandekoden och granska enskilda ärenden.

Om du vill anmäla misstankar om missförhållanden på en fristående skola som är medlem i Almega Utbildning till etiska rådet mejlar du till etik@almegautbildning.se.

Almega Utbildning – Uppförandekod 

Inledning 

Almega Utbildning är en modern bransch- och arbetsgivarorganisation för utbildning i enskild regi. Vi ansluter förskolor, grundskolor, anpassade grundskolor, gymnasieskolor, anpassade gymnasieskolor och andra tillståndspliktiga utbildningsverksamheter. 

Almega Utbildning är en från partipolitik och religion fristående bransch- och arbetsgivarorganisation som ska verka för att enskilt driven utbildning för barn och unga utvecklas och möts med respekt och välvilja i hela samhället. Almega Utbildning ska ta tillvara och främja medlemsföretagens gemensamma intressen och deras rätt att verka på lika villkor som motsvarande statliga och kommunala verksamheter.  
 
Vårt viktigaste uppdrag är att arbeta för barns, elevers och vårdnadshavares rätt att välja den utbildning som passar dem bäst, att utbildningsbranschen utgörs av seriösa aktörer med ambitionen att bedriva verksamheter med god kvalitet, samt rätten att starta och driva utbildningsverksamheter. Detta ska leda till att utbildningsaktörer samt Almega Utbildning möts med respekt och får en stark röst i diskussionen om svensk utbildning. 

Denna uppförandekod inkluderar etiska riktlinjer och är ett ramverk för medlemmars etiska agerande och riktar sig till alla som är anslutna till Almega Utbildning.  

1. Medlemskap och åtaganden 

För medlemskap i Almega Utbildning krävs att: 

Medlemskap i Almega Utbildning beviljas för enskild eller juridisk person vars verksamhet är godkänd av Skolinspektionen eller annan behörig instans. 

Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs i enlighet med skollagstiftningen och de bestämmelser för utbildningen som finns i andra författningar. 

Medlemmen följer Almega Utbildnings stadgar, denna uppförandekod samt gällande lagstiftning samt vid varje tid efterlever de regler och anvisningar som utfärdas av relevanta myndigheter. 

Verksamheten ska bedrivas utifrån samhällets förväntan på god kvalitet och etik i verksamheten vilket inkluderar en hög affärsmoral och respekt för förbundets och branschens anseende. 

Enskild eller juridisk person med verksamhet som inte är godkänd av Skolinspektionen eller annan behörig instans kan efter särskild prövning av styrelsen beviljas medlemskap.  

Medlem som inte längre uppfyller kraven för medlemskap, inte följer eller uppfyller stadgarna eller på annat sätt motverkar förbundets syften kan, efter att ha beretts tillfälle att skriftligen yttra sig, uteslutas av styrelsen. För uteslutning krävs minst två tredjedelar av styrelsens samtliga röster. 

2. Barn och elever i centrum 

Alla medlemmar ska: 

Sätta elevernas och barnens bästa i centrum och sträva efter att ge dem en utbildning och omsorg av hög kvalitet, trygghet och möjlighet till personlig utveckling. 

Arbeta för att varje elev får en inkluderande och rättssäker utbildning som uppfyller lagstiftningens krav och mål.  

3. Medlemmens ansvar 

Medlemmen ska: 

Säkerställa att verksamheten är organiserad med en kompetent och strukturerad ledning och är redo att uppfylla sitt uppdrag med hög kvalitet redan från start. 

Vid eventuell avveckling ge tydlig information i god tid till barn, elever, vårdnadshavares och myndigheter samt samverka med relevanta aktörer för att stödja elevernas utbildningsövergång. 

4. Öppenhet och likabehandling 

En fristående utbildning ska vara tillgänglig och öppen för alla barn och elever, oavsett bakgrund eller behov. Detta innebär: 

Att antagningsprocesser är transparenta och om antalet sökande är fler än antalet platser ska antagningsregler samt Skolinspektionens fastslagna urvalsprinciper alltid följas. Medlemmen ska vara tydlig med vilka urvalskriterier som används för respektive skolform och i vilken ordning som de används. Antagningsintervjuer eller tester får bara tillämpas när så är tillåtet för vissa särskilda utbildningsinriktningar. 

Att medlemmen inte ska använda dolda urvalsprinciper och ska välkomna alla sökande på lika villkor. 

Att information och bemötande alltid sker på likvärdigt sätt så att det inte kan uppfattas som ett avrådande eller försvårande att söka en plats vid en förskola eller skola.  

Att avgiftsfrihet för undervisning och övriga regelverk efterlevs enligt gällande lagar och bidragsregler. 

5. Systematiskt kvalitetsarbete och ledarskap 

Kvalitetssäkring ska vara en naturlig del av det dagliga arbetet. Det innebär: 

Att främja en arbetsmiljö som bygger på engagemang, kompetens och tydligt ledarskap. 

Att kontinuerligt utveckla kvaliteten i utbildningen, stödja medarbetarnas kompetensutveckling och se till att kvalitetsrelaterade frågor tas upp och hanteras löpande. 

Att genom styrning och ledning kontinuerligt arbeta för att säkerställa en likvärdig och rättssäker bedömning och betygssättning av elever.  

Att välkomna både intern och extern granskning för att utveckla och förbättra verksamheten. 

6. Transparens och kommunikation 

Medlemmar ska arbeta för öppenhet och transparens, både inom organisationen och i relation till omvärlden. Detta innebär: 

Att tillhandahålla tydlig information om utbildningens innehåll, kvalitetsarbete och verksamhetsmål till vårdnadshavare, elever och andra intressenter. 

Att använda marknadsföring som är saklig och korrekt, enligt de gemensamma riktlinjer som utformats tillsammans med SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) för en ansvarsfull marknadsföring av skolor.  

7. Transparens och öppenhet  

Almega Utbildning förväntar sig att medlemmar: 

Visar en positiv vilja till samarbete med myndigheter, kommuner, universitet och det civila samhället för att stärka utbildningens kvalitet och främja elevernas bästa. 
 

Deltar i att stödja utvecklingen av mätverktyg för kvalitet och kunskapsresultat som är allmänt tillgängliga och förståeliga för att bidra till ökad insyn och förtroende. 

 
Tillgängliggör relevant information snabbt och öppet för medier och andra granskande funktioner som förväntar sig insyn i verksamheten, vilket bidrar till att upprätthålla förtroendet för branschen. 

Tillgängliggör oberoende kvalitetsmått på enhetsnivå på hemsida eller liknande för att underlätta för elever och föräldrar att bedöma kvalitet.  

8. Långsiktighet och kvalitet  

 
Almega Utbildning förväntar sig att medlemmar: 

Bidrar till en ökad kvalitet i hela svenska skolan genom partnerskap snarare än konkurrens med kommuner. Vid etablering och stängning av skolor samt större dimensioneringar av skolplatser bör en dialog föras med kommunen för att hitta bästa möjliga samsyn och samarbete.  

Ställer sig bakom höga och för uppdraget relevanta krav på den som äger och driver skolor, men att dessa krav inte får leda till oproportionerlig administrativ börda. 

För Almega Utbildnings medlemmar är överskott i verksamheterna ett resultat av god kvalitet och att resurserna används effektivt. Ett överskott är nödvändigt för att hantera återinvesteringar som exempelvis personalens kompetensutveckling och att ha en buffert för att hantera tillfälliga kostnadsökningar. 

Ekonomisk stabilitet är centralt för att kunna säkra kvaliteten i svensk skola. För både offentliga och enskilda huvudmän åligger det ett långsiktigt ansvar att garantera utbildning på ett hållbart sätt som säkrar elevers rätt till god undervisning. Detta gäller särskilt vid eventuell avveckling av en skola.  

Disposition av överskott är ett beslut som ligger hos varje enskild medlems ägare. Ett beslut om disposition av överskott kan handla om exempelvis utdelning. Om Skolinspektionen beslutat om vitesföreläggande med anledning av kvalitetsbrister och bristerna ännu inte är åtgärdade, bör utdelning inte göras parallellt med pågående vitesföreläggande. Om medlemmen väljer att göra en utdelning, ska ekonomiska resurser ha avsatts för såväl vite som åtgärdande av bristerna och transparent kunna redovisas vid behov. Detta är viktigt för att upprätthålla förtroendet för hela branschen. 

9. Etiska riktlinjer och etiskt råd 

Almega Utbildnings etiska råd är en resurs för styrelsen i frågor om efterlevnad av denna uppförandekod. Syftet är att säkerställa att medlemmars verksamhet bedrivs i enlighet med branschens etiska standarder. 

Rådet kan: 

Antingen själv, på uppdrag av styrelsen eller förbundsdirektör initiera ett ärende om eventuella brott mot koden.  

Rekommendera styrelsen åtgärder, inklusive utbildningar, varning, observatörslistning eller i yttersta fall uteslutning från förbundet. Rådet kan också bedöma att ingen åtgärd krävs. 

10. Styrelsens roll 

Styrelsen har det yttersta ansvaret för att upprätthålla hög etisk standard inom Almega Utbildning och säkerställa att denna uppförandekod efterlevs. Styrelsen tar emot och hanterar anmälningar om etiska överträdelser och kan fatta beslut om åtgärder enligt de etiska riktlinjerna. 

Översyn av uppförandekod och riktlinjer ska årligen genomföras och vid behov revideras av styrelsen.