Hoppa till innehåll

Frukostseminarium: Varför måste skolor stänga?

När en skola lägger ned aktiveras ofta ett helt samhälle för att kämpa emot. Men kan en skolnedläggning vara nödvändig ibland? En ny rapport tittar på skolnedläggningar under de senaste tio åren. Är de vanligast bland kommunala eller fristående skolor? Och varför lägger skolor över huvud taget ned?

➡ 3 av 4 skolor som lagts ner under perioden har haft färre än 150 elever.

➡ Friskolor som läggs ned har i regel något färre elever än kommunala skolor som läggs ned.

➡ 45 procent av alla kommuner har inte haft någon skolnedläggning alls sedan 2013/14 och 84 procent av kommunerna har inte upplevt att en friskola lagt ned.

➡ Kommunala och fristående skolor tar ett lika stort ansvar för att ta emot elever när en skola stängs, sett till fördelningen av skolor i landet (fristående/kommunala).

➡ När en friskola läggs ner tar friskolor emot 24 procent av eleverna, trots att andelen friskolor bara är 18 procent.

Den 11 juni hade vi ett högaktuellt frukostseminarium där vår panel diskuterade hur en skolnedläggning funkar i praktiken. Läs rapporten här.

Medverkande:

Gustav Blomberg, skolekonom och rapportförfattare
Josefin Malmqvist, utbildningspolitisk talesperson (M)
Lena Dahlstedt, före detta utbildnings- och stadsdirektör Nacka kommun
Linda Öholm, PA-chef Internationella Engelska Skolan
Sofi Klang, kommunikationschef Kunskapsskolan