Hoppa till innehåll

Almega Utbildning om … betygen

Fuskar friskolor med elevernas betyg?

Debatten om betygsinflation har rasat länge. Faktiskt långt innan friskolor fanns. Men sedan det målrelaterade betygssystemet och skolkonkurrensen infördes tycks betygsinflationen ha ökat. Glädjebetyg gör ingen glad i längden. Betygsinflationen måste bort. Vi behöver ett kvalitetssäkrat betygssystem som ger noll utrymme för betyg som inte motsvarar elevernas kunskaper. Det är en fråga om rättssäkerhet och likvärdighet.

Skillnaderna mellan fristående och kommunala skolor vad gäller differensen mellan slutbetyg och resultat på nationella prov (det är så man mäter så kallad betygsinflation) är inte så stor. Friskolor ligger något högre på gymnasienivå. Inom grundskolan är betygsinflationen större bland kommunala skolor.

Som bransch kan och ska vi göra mer för att motverka för höga betyg. Vi vill samla branschen till mer samråd kring betygsättning och samrättning av nationella prov. Man ska inte kunna ifrågasätta betygen på landets fristående skolor. Samtidigt måste läraren fortsatt ha det yttersta ansvaret för att sätta betyg – det är bara den som undervisar elever som har full insyn i elevernas kunskapsnivå.

De senaste 30 åren har årligen en femtedel av eleverna lämnat grundskolan utan behörighet till gymnasieskolan. Det är ett stort misslyckande för svensk skola.

Vi behöver se över betyget F och skapa fler vägar till yrkeslivet och vidare studier för de elever som inte når kunskapskraven. I grundskolan måste betydligt mer kraftfulla åtgärder sättas in tidigt för att hjälpa de elever som har det tufft med läsning och skrivning.