”Äntligen stopp för glädjebetyg!”
Almega Utbildning välkomnar betygsutredningens förslag för att hejda betygsinflation och skapa ett rättvist betygssystem som premierar kunskap.
Under onsdagen presenterades Utredningen om likvärdiga betyg och meritvärden för regeringen. Särskilde utredaren Magnus Henrekson har fått i uppdrag att föreslå ett nytt betygssystem som ska stävja betygsinflation.
– Äntligen! Elever måste kunna lita på att deras betyg speglar deras faktiska kunskaper. Med de nuvarande, otydliga betygskriterierna har samma kunskap tyvärr bedömts olika från skola till skola och från lärare till lärare. Sveriges hårt arbetande lärare behöver stabila och rättssäkra bedömningsverktyg för att kunna sätta rättvisa betyg, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör för Almega Utbildning.
Debatten om betygsinflation har länge påverkat förtroendet för svensk skola negativt.
– Glädjebetyg har ingen plats i svensk skola. Bara misstanken om att vissa elever kommer in på högskoleutbildningar på betyg som inte motsvarar deras kunskaper är förtroendeskadlig för skolan och drabbar i slutändan också alla elever, säger Andreas Mörck.
Almega Utbildning avser nu att analysera utredningens förslag i detalj.
– Vi ska nu jobba nära skolhuvudmän, lärare och beslutsfattare för att säkerställa att ett nytt betygssystem kommer på plats och fredar skolan från betygsinflation. Betygen ska vara rättssäkra och rättvisa, säger Andreas Mörck, förbundsdirektör på Almega Utbildning.